To av de beste tidspunktene å lage kundemålinger på, er når du får en ny kunde, og når du mister en eksisterende kunde. Her kan du nemlig hente verdifull informasjon både om hvordan du tiltrekker nye kunder, og hva du må gjøre for å holde på kundene du allerede har.
De fleste virksomheter kan lage en lang liste over det de selv synes de er flinke til – og hva de tror drar kunder. I virkeligheten kan det imidlertid være helt andre ting de vinner kunder på, enn USP-ene de vanligvis slår i bordet med. En entry-undersøkelse kan gi deg innblikk i hva det faktisk var som gjorde at du fikk en ny kunde, slik at du deretter kan tilpasse og effektivisere tilgangen til markedet.
Hvis vi skal nevne ett enkelt punkt i kundereisen der det lønner seg å lage kundemålinger, må det være når en kunde forlater deg. Selvsagt vil det alltid være en viss kundeavgang, men samlet sett kan kunder som er på vei ut døra, gi deg viktig innsikt i hva du må forbedre for å holde på kundene. Når vi i Rambøll lager exit-undersøkelser, er en del av målsetningen faktisk å skaffe innsikt som kan brukes til å vinne tilbake tapte kunder – og optimalisere innsatsen overfor nye kunder.